Wilco

Wie is Wilco? Wilco is een enthousiaste jongen, geboren in 1999.

Hij heeft een groei en ontwikkelingsachterstand en hij is dyslectisch. Hij speelt graag muziek, vanaf dat hij kon bewegen zat hij al op piano’s te pingelen.

Echter door zijn ontwikkelingsachterstand kon hij niet op de reguliere school en muziekschool terecht. Het niveau verschil tussen een gewone leerling en hem is daar dan erg groot, vooral het tempo waarin les gegeven wordt kan hij niet bijhouden.

Wilco heeft iemand met heel veel geduld nodig en rust. Hij kan namelijk niet gewoon lezen of rekenen. Doordat ik, de moeder van Wilco, bij Sietske Veldkamp op muziekles zat en het hierover had, gaf ze aan dat zij het wel wilde proberen. Dit was voor ons een gouden zet. Door de muziekles en de oefeningen die hij daar doet, gaat hij nu met kleine stapjes zelf beginnen met lezen. Hij herkent de letters sneller en gaat ze nu ook al vormen tot een woord. Op zijn 16 kon hij eindelijk het boekje lezen (begin groep3). Ook durft hij nu iets zelf te schrijven ook al is het merendeels fonetisch in combinatie met pictos maar wij zijn daar zo trots op. Dit had hij nog nooit gedaan. Het is geweldig als je dan een WhatsApp je krijgt van je zoon, wat eigenlijk heel normaal is voor deze leeftijd. Hij gaat met plezier naar de lessen van Sietske toe. Elke week weer een stapje vooruit.

De volgende keer bij de revalidatiearts zal ik haar verrassen dat Wilco al wat kan lezen, bovendien muziekschrift kan lezen en piano spelen. Zij hadden gezegd dat dit nooit zal doen. Daarnaast zou hij nooit muziek kunnen leren spelen. Maar wij als gezin zijn erg trots op Wilco dat hij al zo piano speelt. Wij zingen graag mee op Boer wat zeg je van mijn kippen.

Wij zien dus nu na ruim een jaar dat zijn faalangst sterk is verminderd, hij maakt stappen tot lezen, ook durft hij moeilijkere woorden te gebruiken. Hij maakt langere zinnen dan voorheen en weet ook dingen duidelijker uit te leggen. Zijn motoriek is ook vooruit gegaan hij kan nu zijn vingers optillen die wij zeggen en ook om de beurt.

Hij heeft een magneetbord met notenlees magneten en oefent ook in een Melodicals-boekje en schrijft daarin zelf de oefeningen. Ook heeft hij het boekje Rhythmicals Deel 1 en de Rhythmicals coördinatie kaarten Deel 2 en 3.  Wilco gebruikt in de lessen ook de Schuifborden met oefeningen en een Meskerbord. Sinds kort heeft hij er zelf ook een.

Met het hele gezin doen wij de Rhythmicals  (deel 2 en 3) en we zingen er dan leuke liedjes erbij.  Door deze materialen te gebruiken gymmen wij gelijk onze samenwerkingen tussen onze linker en rechter hersenhelft. Toen hij laatst op kamp ging moesten de oefeningen mee en leerde hij ze aan anderen!  

Aldus Joke de Bakker - Mirani

Moeder van Wilco